Steak, Chicken, Ribs, Burger, salad, softice and kids menu

ny-meny-pic

Steak, Chicken, Ribs, Burger, salad, softice and kids menu

ny-meny-pic

KORT OM Jensen’s

Jensen’s Bøfhus grundades 1990 av Palle Skov Jensen och har i dag 49 restauranger, varav 34 i Danmark, 13 i Sverige, en i Norge och en i Tyskland.

HISTORIEN bakom Jensen’s Bøfhus

av grundaren och ägaren Palle Skov Jensen

Restauranger för alla

Mycket har förändrats sedan starten och fram tills i dag, men grunden är densamma. Jag drömde om att skapa en kedja med trivsamma restauranger där alla skulle känna sig välkomna. Hantverkarna på lunch. Kärleksparet på dejt. Familjen som samlas över flera generationer. Jag ville ge alla möjlighet till en god restaurangupplevelse i en avspänd atmosfär.

Kärnan är affärsmannaskap

Alla formas vi innan vi väljer vår egen väg. Jag kommer från en köpmansfamilj och gick själv samma väg. När jag förutsåg ökande konkurrens från större koncerner sålde jag min kedja med 14 livsmedelsbutiker. Det här var 1984. Samma år fick jag idén till att skapa en kedja av restauranger.

Biffen som bas

Som företagets namn antyder var och är biffen utgångspunkten för restaurangerna. Från livsmedelsbutikerna visste jag hur avgörande kvaliteten är för att lyckas. Jag förstod snabbt att den bästa köttkvaliteten kommer från utomeuropeiska länder, där djuren betar gräs året om. Därför har jag rest runt i världen för att hitta de bästa leverantörerna av kött och styckdelar.

Varumärke i eget namn

I många större verksamheter har grundaren använt sitt namn till företagets varumärke utan att vi tänker så mycket på det, t.ex. Heinz, McDonalds och Budwiser. Jag tog till mig idén om att bygga upp företagets varumärke kring det egna namnet, och 1990 öppnade den första Jensen’s Bøfhus i Herning. Därefter har namnet blivit ett känt varumärke som vi värnar om.

Inte så spansk

Vid ett tillfälle fick jag chansen att köpa en restaurang i Århus med spansk inredning. Jag kallade den för ”Bøf Espana” och öppnade den 1 december 1984. Totalt ytterligare två restauranger tillkom innan en recensent skrev: ”Maten är lika spansk som tidningen du håller i handen.” Jag tvingades erkänna att han hade rätt. Hos oss handlar det mesta om biffar, salladsbar och såser.

Utökar över landsgränserna

Som dansk restaurangkedja har vi också tagit oss utanför landets gränser. 1998 öppnade Jensen’s Bøfhus i Malmö, och sedan dess har ytterligare 12 restauranger öppnat i Sverige, liksom en i Tyskland 2007 och en i Norge 2012. Vår restaurang på Vasagatan i Stockholm är i dag vår mest välbesökta.

Små detaljer med stor betydelse

Inspirationen till att utveckla verksamheten får jag både här hemma och utomlands. På en fiskrestaurang i USA blev jag rörd över den fina servicen och en personlig hälsning på notan. Jag föreslog att min personal kunde göra detsamma och det blev snabbt till en del av vår service, eftersom det ofta är de små detaljerna som har stor betydelse i relationen till gästerna.

Undervisning utvecklar

Varje år anställer vi nya medarbetare som alla måste känna till betydelsen av att varje gäst får en god upplevelse. Redan när jag öppnat min andra restaurang såg jag till att producera en video för undervisning. I dag har vi Jensen’s Academy, där vi använder allt från e-utbildning till interna kurser som kan avslutas med en handelsutbildning. Här finns med andra ord utrymme för utveckling.

Satsning är en del av spelet

Utveckling är också att satsa. När vi för första gången fick erbjudandet att öppna i ett köpcenter var jag mycket tveksam. Skulle människor äta på en restaurang på en sådan plats? Det skulle de i allra högsta grad, har jag insett. Jag lärde mig också att gästerna hellre ville sitta vid fönster än på en mysig källarrestaurang, som jag tidigare trott. Steg för steg blev jag klokare under resans gång.

Misslyckanden ingår

I livet är det ofta det som gör ont som ger flest lärdomar. På samma sätt är det i ett företag. Jag har haft fel många gånger. Öppnat restauranger på platser som visat sig vara helt fel och kostat företaget dyrt. Satsat på leverantörer som tummat på kvaliteten. Infört särskilt framtagna rätter som det inte fanns något som helst intresse för. Alla gör vi fel emellanåt.

Affärer är människor

Jag kan med stolthet säga att Jensen’s Bøfhus största tillgång är människorna – gäster och medarbetare. Det är länge sedan jag själv stod på min första restaurang och tog emot gäster, och i dag hinner jag knappt runt till alla. Därför är företaget starkt beroende av de totalt cirka 2 000 anställda som varje dag gör sitt yttersta för att ge våra gäster goda upplevelser.

Kopiering eller idéer

Det är i hög grad våra duktiga medarbetare som har skapat verksamheten, framför allt genom deras innovativa idéer. Vi var t.ex. först med lunchbiff och whiskeysås, som blev en hit redan från start och som sedan dess har kopierats av många andra. Det är svårt att gardera sig emot och en del av spelet i en bransch där aktörerna sällan skapar nytt, men inspirerar varandra och sätter idéerna i ny kontext.

Marknadsföring är ett måste

När 96 % av alla danskar enligt en Gallup-undersökning från 2013 förknippar namnet Jensen med Jensen’s Bøfhus är det inte på grund av våra goda biffar och många gäster. Det är också på grund av vår synlighet. Redan på 1990-talet lyste våra tjejer upp på bussar och i TV i de ursprungligen blommiga förklädena. Under årens lopp har vi använt över 100 miljoner till marknadsföring.

Från kyldisk till eget kök

En del av den breda kännedomen om Jensen’s som varumärke hänger också samman med företaget Jensen’s Køkken, som grundades i Struer år 2000. Här tillagar vi såser, dressingar, revbensspjäll och många andra rätter och tillbehör till detaljhandeln både här hemma och utomlands. Senast ut är Finland, där vi har lyckats bra.

Viljan banar vägen

Med kända varumärken finns alltid åsikter både för och emot. Det finns med- och motvind. Överskott och underskott. Popularitet och kritik. Varje företagare vet att den goda idén utgör högst 10 % – återstående 90 % består av viljestyrka. Det krävs ingen särskild talang för att skapa ett företag, men däremot en stark tro på idén och en vilja att genomföra den. Så blev Jensen’s Bøfhus till.

Jag ser fram emot att träffa dig i någon av våra restauranger.

Palle Skov Jensen